حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? حروف مقطعه چیست ⁉️ 
  
معانی و تفاسیر مختلف عالمان و قرآن پژوهان، در آثار خود معانی و تفاسیر مختلفی برای حروف مقطعه بیان کرده اند.
الحروف المقطعة فی ، کتاب های مستقلی درباره حروف مقطعه تالیف شده است؛ از جمله  :
?عبدالجبار شراره، اوائل السور في القرآن الكريم، اثر على ناصوح طاهر
?اعجاز قرآن اثر القرآن بر اساس مسلمان تحلیل آماری حروف مقطعه، اثر رشاد خلیفه.
 با این حال، گروهی از دانشمندان از آنها آگاه است و در خدا بر آن اند که این حروف از جمله ?رازهایی? هستند که تنها روایات برخی 
? نتیجه، از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند رمز بین خدا و پیامبر، متشابهات قرآن کریم، نام سوره ها، حروف سوگند، نشانه معجزه بودن قرآن کریم، اسم اعظم خداوند و استعمال به عنوان ادات تنبیه، از مهمترین معانی ذکر شده برای حروف مقطعه است.
به باور ابن حجر عسقلانی، از آنجا که گزارش قابل اطمینانی از پرسش صحابه از پیامبر درباره حروف مقطعه در دست نیست ، می توان نتیجه گرفت که مدلول یا مقصود این حروف علامه طباطبائی، معانی مذکور با این حال به باور برای آنان شناخته شده و انکارناپذیر بوده است ‼️ 
چندان معتبر نیست، چرا که از حد احتمال فراتر نرفته و هیچ دلیلی بر درستی آنها در دست نیست ? 
? سید محمود طالقانی، حروف مقطعه را رمز بین خدا و پیامبر برخی از جمله علامه طباطبایی و دانسته که خداوند نخواسته کسی جز پیامبر(ص) از آنها آگاهی پیغمبر رمزی میان خدا و نسبت داده شده است (امام جعفر صادق 
? این دیدگاه، همچنین به یابد متشابهات قرآن کریم: فخر رازی و سیوطی، از عالمان اهل سنت، بر این باورند که حروف مقطعه برخی از روایات نقل شده . قرآن کریم است که تنها خداوند معنای آن را می داند متشابهات از اما توسط محدثان شیعه نیز تأییدکننده این دیدگاه است . 
? نام سوره ها: به باور شیخ طوسی، طبرسی و سیوطی، از مفسران شیعه و سنی، حروف مقطعه هستند و عنوان هر سوره، همان حروف مقطعه ای است که با آن آغاز شده سوره ها نامهای طبرسی، این قول را بهترین دیدگاه در تفسیر حروف مقطعه و شیخ طوسی است و خلیل بن احمد همچنین قول مذکور، به زید بن اسلم نسبت داده شده است . دانسته اند 
? سيبويه و يكرمه، حروف مقطعه را حروف سوگند دانسته و معتقدند خداوند ابن عباس :حروف سوگند سیوطی در توجیه و تأیید این با این حروف که از نام های او هستند، سوگند یاد کرده است ! 
«استناد کرده که گفته است: «یا کھیعص اغفرلی (امام على (ع نظر به روایتی از 
یکی از قدیمی ترین و مشهورترین نظریه ها در تفسیر حروف مقطعه، این اعجاز قرآن نشانه سوره از قرآن کریم را با این حروف آغاز کرده تا عرب زبانان دریابند قرآن از ۲۹ است که خداوند همان حروفی ساخته شده که با آن سخن می گویند و اگر فکر می کنند قرآن معجزه نیست، با نیز آمده شیعی این رأی در برخی متون . همان حروف، چیزی مانند قرآن کریم بیاورند 
? سید قطب، از عالمان اهل سنت، فقط همین قول را پسندیده و شایسته ذکر دانسته است.  
? از مفسران صدر اسلام، گفته اند که این حروف (۲۶) ابن عباس ، واه ابن مسعود : اسم اعظم خدا معتقد بوده حروف مقطعه، نام های خداست سعید بن جبیر همچنین خدا هستند اسم اعظم نیز امامان شیعه این دیدگاه در برخی نقل های منسوب به برخی از مکه تقطيع شده است .  
? ادات تنبيه وجود دارد : به باور برخی، هر یک از حروف مقطعه،ح به مثابه ادات تنبيه (از قبيل الا، أما، و هان إعراض کنند، به آن گوش قران در پی آن بوده اند که از مشرکان هستند؛ بر این اساس، از آنجا که خدا سخنان خود را در برخی از اینسپارند و در اثنای خواندن آیات سروصدا راه بیندازند سوره ها با حروف مقطعه آغاز کرد تا موجب سکوت مشرکان و انگیزه هشیاری و جلب نظر آنان در این باره که «چرا خدا از ادوات تنبيه مشهور بهره نگرفته است؟??» 
گفته شده به قرآن گردد که قرآن کلامی است که به سخن بشر شباهت ندارد ؛ پس، باید با نوعی از ادوات تنبيه نامعهود و نامتعارف آغاز گردد تا از کلام های دیگر بلیغ تر و مؤثرتر باشد 
? تفسیر عددی: گروهی از مفسران، این حروف را رمزهایی همراه با معنای نمادین مبتنی بر ارزش این گروه، که از ، دانسته اند«حساب جمل» عددی حروف عربی، موسوم به «عد ابی جاد» یا 
یهودیان اثر پذیرفته اند، با تفسیر عددی حروف مقطعه خواسته اند زمان تأسیس حکومت ها و انقراض آنها، مدت عمر و سیادت اقوام و گروه ها و به ویژه مدت دوام و بقای امت مسلمان را ابن ابن حجر عسقلانی برای بطلان این تأویل ها به رأی به دست آورند و آن را پیشگویی کنند از عدة ابي جاد منع کرده و آن را از زمره سحر ابن عباس تکیه کرده و گفته است که عباس 
الف شمرده است، زیرا هیچ ریشه ای در شریعت ندارد . 
نام طلبه  #سید_مهدی_موسوی 
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.