حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
حج و عمره

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ‌يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ‌يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي‌ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّه شَدِيدُ الْعِقابِ(بقره: 196)»

عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة رکعتیه غفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود: هرکس هفت بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
(بحارالانوار ج 96 49 )


امام خمینی:در این اجتماع بزرگ حج که باید به نفع اسلام و مسلمین بهره‌بردارى شود، با کمال تاسف دیده مى‌شود که بعضى قلم‌هاى مسموم عمال استعمار براى تفرقه صفوف مسلمین سالها است که بر خلاف مقاصد صاحب وحى در مرکز وحى اوراقى را به اسم الخطوط العریضه و امثال آن نشر مى‌دهند و به مستعمرین کمک مى‌نمایند و مى‌خواهند با دروغ و افتراء یک جمعیت قریب صد و پنجاه میلیون نفرى را از صفوف مسلمین جدا کنند. جاى تعجب است که حکومت حجاز چگونه اجازه مى‌دهد این اوراق گمراه کننده در مرکز وحى پخش شود. بر ملت‌هاى اسلامى لازم است که از این گونه کتاب‌ها و نشریات تفرقه انگیز و استعمارى اجتناب کنند و این اشخاص مخالف وحدت مسلمین را طرد نمایند و در این اجتماع مقدس حج اولا در مسائل اساسى اسلام و ثانیاً در مسائل خصوصى کشورهاى اسلامى تبادل نظر کرده، ببینند که در داخل کشورها با دست استعمار و عمال آن بر برادران مسلمان آنان چه مى‌گذرد، اهالى هر کشورى باید در این اجتماع مقدس گرفتارى‌هاى ملت خود را به مسلمین جهان گزارش دهند.
صحیفه نور جلد۱ صفحه ۱۵۷

مقام معظم رهبری:یک مطلب دیگر، مسئله‌ی اتّحاد است؛ اتّحاد. حج، مظهر اتّحاد امّت اسلامی است؛ سعی کنید این اتّحاد به هم نخورد؛ سعی کنید این اتّحاد به هم نخورد. ائمّه (علیهم‌ السّلام) میرفتند در نماز جماعتِ پیش‌نمازی که در مسجدالحرام نماز میخواند شرکت میکردند؛ امام صادق میرفت شرکت میکرد؛ تعمّد داشت که شرکت کند و ببینند. این برای چیست؟ چرا ما این حرفها را یادمان میرود؟ مدام صد بار تکرار میکنیم، [امّا] باز یکی از آن طرف صدایش بلند میشود راجع به مسئله‌ی شیعه و سنّی و اختلافات و شکافها؛ چرا این کار را میکنند؟ چرا به سود دشمن کار میکنند؟ نمیدانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسلها و شکافهایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند، شکاف بین شیعه و سنّی بوده. یواش‌یواش دیگران هم یاد گرفته‌اند و حالا شما در این اندیشکده‌های آمریکا ــ اندیشکده‌های سیاسی و امثال اینها ــ ملاحظه میکنید در تحلیل‌هایی که میکنند؛ [میگویند:] فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند، فلان جاها سنّی‌اند؛ به آنها هم رسیده شیعه و سنّی. نکنید! نکنند! برادرانه با هم زندگی کنید. بله، اختلاف ‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف ‌نظر هست، در عقاید هم هست امّا اشتراک نظر هم هست؛ ما این همه مشترکات داریم؛ این همه موارد اشتراک داریم؛ اینها را بکلّی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید! نگذارید! امام (رضوان‌ الله ‌علیه) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروانها. ‌آن وقت گفتند «نکنید». بروید آنجا نماز بخوانید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتّحاد است. این اتّحاد را هر چه میتوانید بیشتر کنید.
بیانات در دیدار کارگزاران حج   ۱۴۰۱/۳/۱۸

مردمی که به حج رفته بودند ، در سرزمین منا جمع بودند . امام صادق ( ع‌ ) و گروهی از یاران ، لحظه‌ای در نقطه‌ای نشسته از انگوری که در جلوشان بود ، می‌خوردند . سائلی پیدا شد و کمک خواست . امام مقداری انگور برداشت و خواست به‌ سائل بدهد . سائل قبول نکرد و گفت : ” به من پول بدهید ” . امام گفت‌ : ” خیر است ، پولی ندارم ” . سائل مأیوس شد و رفت . سائل بعد از چند قدم که رفت پشیمان شد و گفت : ” پس همان انگور را بدهید ” ( 1 ) امام فرمود : خیر است ” و آن انگور را هم به او نداد ” . طولی نکشید سائل دیگری پیدا شد و کمکخواست . امام برای او هم یک خوشه انگور برداشت و داد . سائل انگور را گرفت و گفت : ” سپاس خداوند عالمیان را که به من روزی رساند ” . امام باشنیدن این جمله او را امر به توقف داد ، و سپس هر دو مشت را پر از انگور کرد و به او داد . سائل برای بار دوم خدا را شکر کرد . امام باز هم به او گفت : ” بایست و نرو ” سپس به یکی از کسانش که‌ آنجا بود رو کرد و فرمود : ” چقدر پول همراهت هست ؟ ” او جستجو کرد ، در حدود بیست درهم بود ، به امر امام به سائل داد . سائل برای سومین بار زبان به شکر پروردگار گشود و گفت : ” سپاس منحصرا برای خداست ، خدایا منعم تویی و شریکی برای تو نیست ” . امام بعد از شنیدن این جمله ، جامه خویش را از تن کند و به سائل داد . در اینجا سائل لحن خود را عوض کرد و جمله‌ای تشکر آمیز نسبت به خود امام‌ گفت . امام بعد از آن دیگر چیزی به او نداد و او رفت .
داستان راستان جلد۱ صفحه۹۳

حج یکی از مناسک دینی است که افزون بر ابعاد اخلاقی و فقهی از ابعاد گوناگون سیاسی, فرهنگی و اجتماعی برخوردار است. بر این اساس می توان برای حج ویژگی های تبلیغی نیز تبیین نمود. 
 در ویژگی های انسانی-ارتباطی, حج ارتباط غیرزبانی انسان و خدا را تقویت می کند و گروهی بودن سفر زمینه تبلیغ معارف دینی را فراهم می کند. همچنین حج زمینه را برای بازخوردگیری فراهم می کند. در ویژگی های مکانی-نمادی, حج از ظرفیت تبلیغی نماد بهره مند است. کالبد تمدنی حج, زمینه هویت تمدنی ای را فراهم می کند که بستر مناسبی برای تبلیغ دینی است.

سید محمد جواد محمدی پایه ۴
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته

پیام رسانهای ایتا و تلگرام
‏@maalemqom

وبسایت
www.mnj.ir
www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.