?تصديق مشركين از سوى عمر!?
?مورد ديگرى كه او در مقابل نصّ صريح پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – به رأ ى خود اجتهاد نمودند، هنگامى بود كه گروهى از مشركان براى موضوعى كه رخ داده بود، به حضور پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – رسيدند. و رسول خدا – صلّى اللّه عليه وآله – آنها را به ابوبكر و عمر حوالت داد، و اين دو به جاى اينكه عذر آنها را بخواهند، از آنان شفاعت نمودند!
موضوع اين بود كه چند نفر از مشركين نزد پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – آمدند و گفتند: اى محمّد! ما همسايگان و هم پيمانان تو هستيم . تنى چند از بردگان ما به تو پيوسته اند كه نه به خاطر دين و نه به عنوان آموختن احكام بوده است ، بلكه از املاك و كار ما دست كشيده و گريخته اند. ازين رو آمده ايم تا آنها را به ما تحويل دهى تا باز گردانيم . پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – مطلوب ايشان را اجابت نكرد تا مبادا آنها را از دينشان برگردانند.
?با اين وصف ، نخواست شخصاً دست رد به سينة ا آنها بزند. ازين رو خطاب به ابوبكر فرمود: اى ابوبكر! تو چه مى گويى ؟ پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – انتظار داشت ابوبكر درخواست آنها را ردّ كند، ولى ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آنها راست مى گويند! رسول خدا – صلّى اللّه عليه وآله – برآشفت ، چون پاسخ ابوبكر موافق خواست خدا و پيغمبر نبود.
سپس از عمر كه انتظار داشت او مطلوب ايشان را مردود بداند، سؤ ال فرمود: اى عمر! نظر تو چيست ؟
عمر گفت : يا رسول اللّه ! راست مى گويند! اينان همسايگان وهم پيمانان شما هستند! از شنيدن اين سخن ، رنگ رخسار پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – دگرگون شد.
?اين حديث را احمدبن حنبل در جلد اول مسند خود، صفحه 155 از حديث على – عليه السّلام – نقل كرده است . نسايى نيز در الخصائص العلويه صفحه 11 آن را نقل كرده است . ادامه حديث از خصائص نسايى چنين است :
((در اينجا پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: ((اى گروه قريش ! به خدا قسم ، خداوند شخصى از شما را بر شما برانگيخته مى كند تا به خاطر پيشرفت دين خدا با شما پيكار كند)).
ابوبكر گفت : يا رسول اللّه ! آن كس من هستم ؟
فرمود: نه .
عمر گفت : يا رسول اللّه ! من هستم ؟
فرمود: نه . او كسى است كه وصله به كفش مى زند.
در آن موقع پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله
?- كفشى به على – عليه السّلام – داده بود و آن حضرت مشغول وصله زدن به آن بود)).
?گرد آورنده : محمد جواد انصاری
?منبع : کتاب اجتهاد در مقابل نص
موسسه پژوهشی معالم
? زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله عجلاللهتعالیفرجهالشریف قم
? تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه