حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
?انسان در قرآن به چه معناست ⁉️
? در تفسیر اهل بیت آمده که مقصود از « هل أتى على الإنسان حين من الدهر » ، على «سلام الله علیه» است. 
? تقدیر کلام این است که « ما اتي على الانسان زمان من الدهر الا وكان فيه لو شيئا مذکورا » ؛
? هیچ زمانی بر انسان نگذشته مگر اینکه در آن زمان على «سلام الله علیه» چیزی یادشدنی بوده است. چگونه مذکور نباشد، در حالی که اسم او بر پایۂ عرش و بر دروازه بهشت مکتوب بوده است؟ گواه این تفسیر نیز آنکه در جایی دیگر فرمود: « وإنا خلقنا الإنسان من نطفة » و روشن است که آدم از نطفه آفریده نشده بود.
 
? امام صادق «سلام الله علیه» درباره آیه های «و كلا إنها تذکرة فمن شاء ذکره * في صحف مکرمة * مرفوعة مطهرة * بإیدی سفرة * کرامت بررة» فرموده است: 
?یعنی به دستان ائمه ?
? درباره ایه «قتل الانسان» نیز فرموده: 
مقصود از انسان على بن ابی طالب «سلام الله علیه» است و آیه «ما اکفره» یعنی چه چیز او را نزد ایشان کافر نمایاند تا او را کشتند؟ یعنی چه کاری کرد که او را کشتند؟
? امام کاظم «سلام الله علیه» فرموده است: «انّ ولاية على «لتذكرة للمتقين * و إنّا لنعلم أن منکم مکذبین» و ان عليا «لحسرة على الكافرين» و ان ولايته «لحق اليقين» . 
? و در محبره آمده است:
 
?یا چه کسی بود که خوراک خود را بد
ه آن بینوا و به آن یتیم و به آن اسیر گرفتار بخشید؟ 
?تا تلاوت کنندگان درباره او سورهای تلاوت کردند که آغازش آیه «هل أتى على الإنسان» است.
? کتاب : #مناقب_آل_ابیطالب ،
? نویسنده کتاب : شیخ علی بن شهر آشوب
? حسین حسنی
? موسسه پژوهشی معالم
 زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف
تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری مدظله
پیام‌رسان های ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام‌رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.