حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
?بسمه تعالی?
⁉️جاهلیت دوم⁉️
? ابوبکر بن ابوسفیان
? فدك ، مِلك دختر پيغمبر غصب شد.
? هنگامى كه خداوند متعال قلعه هاى خيبر را براى خاتم پيامبران ، گشود، در قلوب اهالى فدك رعبى پديد آورد، ناچار فرمان پيامبر اكرم را گردن نهادند و نصف اراضى خود را به آن حضرت بخشيدند و صلح كردند. پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نيز از آنها پذيرفت . بدين‌گونه نصف اراضى فدك ، ملك خالص پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گرديد؛ زيرا مسلمانان آن را با لشكركشى تصرّف نكردند. واين مطلبى است كه عموم مسلمين (بدون هيچگونه اختلاف) قبول دارند.
⚜️ وقتى آيه ((وَ آتِ ذَاالْقُرْبى حَقَّهُ))(144) نازل شد، پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فدك را به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بخشيد.
و همچنان در دست آن حضرت بود تا اينكه ابوبكر آن را از وى گرفت❌
♨️ اين همان حقّى بودكه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از پدرش ‍ رسول خدا ادّعاى آن را نمود و به اجماع تمام امّت ، خليفه و مسلمين را بخاطر آن به محاكمه كشيد. اينك نقل آنچه راجع به اين محاكمه آمده است:
? فخر رازى در تفسير خود مى نويسد: «هنگامى كه پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رحلت كرد، فاطمه (سلام الله علیها) مدعى بود كه پدرش (فدك) را به او بخشيده است. 
⭕️ ابوبكر به وى گفت : تو از لحاظ احتياج از همه كس نزد من عزيزتر واز نظر بى نيازى ، از همه محبوبترى ، با اين وصف ، چون يقين به درستى سخن تو ندارم نمى توانم آن را به تو بدهم !!
? سپس فخر رازى مى گويد: امّ ايمن و غلام پيغمبر ، دعوى فاطمه را گواهى كردند. ولى ابوبكر از فاطمه خواست تا شاهدى اقامه كند كه قبول شهادت او در شرع جايز باشد و چنين شاهدى هم نبود.
امامان اهل بيت و شيعيان ، هيچكدام ترديد نداشتند كه پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، ملك خالصه (فدك) را به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) بخشيد و همچنان در تصرف آن حضرت بود، تا اينكه از وى گرفتند.
? كافى است كه خواننده ، گفتار اميرالمؤ منين (علیه السلام) را كه به استاندار خود در بصره (عثمان بن حنيف) نوشته است ، به نظر آورد كه مى فرمايد: «آرى ، از مجموع مال دنيا فدك در دست ما بود. آن هم مورد طمع قومى و خشم قوم ديگرى واقع شد، و چه نيكو حاكمى است خداوند…» تا آخر سخن آن حضرت كه در نهج البلاغه است .
? به همين مضمون نيز روايت متواترى از امامان عترت طاهره رسيده است.
? برگرفته‌از: کتاب اجتهاد در مقابل نص
✍️ نویسنده: سید عبدالحسین شرف الدین عاملی
? گردآورنده: امیرمهدی نصرتی
? موسسه پژوهشی معالم
? زیر نظر حوزه علمیه حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه شریف)
? کانال موسسه پژوهشی معالم:
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.