⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
?پژوهش تذکار
⭕️دیدگاه علامه طباطبایی درباره اعتبار تورات
?نظر دانشمندان اسلامی درباره تورات و انجیل کنونی
علامه طباطبایی می نویسد :
دعوت های انجیل آکنده از دعوت به سوی خدای سبحان است . این تعابیر انجیل گرچه به جامعیت جمله زیبای قرآن « اعبدوا الله ربی و ربکم » نیست ، ولی در بر دارنده دعوت به سوی خداوند متعال و اعتراف به ربوبیت پروردگار است واین که زمام تمام امور به دست او است و اعتراف به این که او پروردگار همه مردم است ، و اصلا حتی یک جا دعوت صریح به سوی خود عیسی (ع) را در انجیل نمی توان یافت ، در عین حال که تعبیراتی چون « من و پدرم » یکی هستیم ( انجیل یوحنا ، اصحاح دهم ) در انجیل هست . بنابراین ، بر فرض صحت این تعبیرات ، لازم است آنها را بر این معنا حمل کنیم که « اطاعت من هم چون اطاعت خداست . » چنانکه خداوند در قرآن کریم هم می فرماید « من یطع الرسول فقداطاع الله » ، هرکس از پیامبر اطاعت کند ، اطاعت خدا کرده است.
? در فرضیه ما، ماهیت تحریف اساساً مبتنی بر دو شاخصه اصلی، یعنی ماهیت فرانوشتاری و عدم توسعه معنایی است :
ماهیت فرانوشتاری: ماهیت تورات و انجیل موردنظر قرآن کریم و طبیعتاً مفهوم تحریف شکلگرفته پیرامون آن، ضرورتاً امری نوشتاری نیست؛ بلکه اعم از نوشتاری، شفاهی و حتی گفتمانی است. این در حالی است که در تحلیل آیات مربوطه و تبیین مفهوم تحریف، به نوشتاری بودن بهعنوان پیشفرض این پدیده نگریسته شده است. بهعنوان نمونه، علامه طباطبایی در توضیح این تحریف مینویسند: «باید دید که منظور از تورات چیست و قرآن کریم از این اسم، چه کتابی را درنظر دارد؟ آن کتابی که در میقات در الواحی که قرآن کریم در سوره اعراف داستانش را آورده و به موسی نازل کرد، و یا این اسفاری که فعلاً در دست یهود است؟» (طباطبایی، 1393: 3 / 309)
?اصطلاح «تصدیق» ـ برخلاف اصطلاح تحریف ـ در مورد تورات و انجیل، بهصراحت در قرآن کریم بهکار رفته است. تعبیر «مصدق» ـ که هجدهبار در قرآن کریم بهکار رفته است ـ در بیشتر موارد، توصیفی برای قرآن کریم است؛ به این معنا که قرآن کریم، کتابهای آسمانی پیشین، ازجمله تورات و انجیل را تأیید میکند. آیات قرآن نهتنها قرآن را مصدق تورات و انجیل، بلکه اساساً مصدق همه کتابهای آسمانی پیش از خود میداند. (مائده / 48) مفسری مینویسد:
?قرآن لفظ تورات را بر وحی نازلشده بر موسی از جانب خداوند متعال میداند؛ ولی قرآن روشن کرده و تأکید کرده که تورات و انجیلی که یهود به آن اعتراف کرده، غیر از آن چیزی است که امروز دست پیروان این دو دین است. (مغنیه، 1385: 3 / 6)از نگاه صاحبان این دیدگاه، حتی تصدیق تورات توسط عیسی(علیه السلام) نیز بهمعنای تحریف نشده بودن تورات در آن زمان نیست. علامه طباطبایی دلالت آیه «ومصدقا لما بین یدی من التوراة» (آلعمران / 50) بر تحریف نشده بودن تورات تا زمان عیسی(علیه السلام) را ناتمام میداند. وی علت ناتمام بودن این مسئله را اینگونه توضیح میدهد:
آیه مورد بحث آن توراتی را میگوید که در دو آیه قبل در خطاب به مریم میفرمود: به عیسی تعلیم میدهد، نه آن توراتی که در عصر بعثت آن جناب در بین یهودیان بوده. پس آیه مورد بحث هیچ دلالتی ندارد بر اینکه عیسی(علیه السلام) تورات متداول در بین مردم آن روز را قبول داشته و تا آن روز، تورات تحریف نشده، تا با جریان بختنصر و طوطوز منافات داشته باشد؛ همچنانکه آیاتی که میگوید: پیامبر اسلام تورات و انجیل را قبول دارد، منظورش تورات و انجیل متداول در عصر نزول قرآن نیست؛ بلکه تورات و انجیلی است که وحی به آن جناب تعلیم داده. (طباطبایی، 1393: 3 / 315)
?حسین نظرپور
? (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه