حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? بسمه تعالی ?
❌ گستاخى نسبت به رسول خدا و جلوگيرى از نوشتن منشور ابدى آن حضرت ❌
❗️این موضوع ، يكى از حوادث مسلم تاريخ اسلام است. منابع صحاح و معتبر اهل سنت و ساير مسانيد ايشان ، آن را ثبت نموده و مورخان و سيره نويسان آنها، آن را بطور ارسال مسلم نقل كرده اند.
? بخارى به سند خود از عبيدالله بن عبدالله بن مسعود روايت مى كند كه ابن عبّاس گفت: هنگامى كه وفات رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) فرا رسيد، گروهى از رجال از جمله عمر در بيت آن حضرت حضور داشتند. حضرت فرمودند: بياييد تا فرمانى براى شما بنويسم كه بعد از آن گمراه نشويد.
?عمر گفت: درد بيمارى بر وى غالب شده! قرآن در دسترس شماست، همين كتاب خدا براى ما كافى است.
در اين هنگام، حضّار به گفتگو و كشمكش پرداختند؛ برخى مى گفتند: نزديكتر شويد تا پيامبر فرمانى براى شما بنويسد كه بعد از وى هرگز گمراه نگرديد. و گروهى حرف عمر را تكرار مى كردند. وقتى سخنان بيهوده و گفتگوى آنان بالا گرفت، حضرت فرمود: برخيزيد!
?عبداللّه مسعود مى گويد: ابن عبّاس مى گفت : مصيبت بزرگ اين بود كه اختلافها و مهمل گويى آنان ، مانع از اين شد كه رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) چنين فرمانى را براى ايشان بنويسد.
?اين روايت را مسلم در آخر باب وصايا، صحيح خود هم نقل كرده است. احمد حنبل نيز آن را در مسند، از عبداللّه عبّاس آورده است. ساير اصحاب سنن و اخبار نيز اين حديث را نقل كرده و در آن تصرّف نموده و نقل به معنا نموده اند؛ زيرا لفظ مسلمى كه عمر گفت: پيغمبر هذيان مى گويد! (انّ النبى يهجر) ولى آنها نوشته اند كه درد بر پيغمبر فشار آورده است (انّ النبى غلب عليه الوجع) تا گفتار عمر را اصلاح كنند و جلو رسوايى آن را بگيرند.
?همچنین محدّثين اهل تسنّن چون در آن ايّام نمى توانستند نام معترض (عمر) را ببرند، در عوض معارضه را عيناً و بهمان الفاظ نقل كرده اند.
⭕️علت صرفنظر كردن پيامبر (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) از اين منظور نيز همان سخنى بود كه گستاخانه به آن حضرت گفتند. و آن و جود مقدس را ناگزير ساختند تا منصرف شود؛ زيرا اگر آن را عملى مى ساخت ، بعد از وى جز فتنه و اختلاف بر سر اينكه آيا ایشان در نوشته خود -نعوذ باللّه- هذيان گفت ، يا هذيان نگفت، چيزى نمی‌ماند. چنانكه همان لحظه و در برابر ديدگان حضرت، گفتگو در گرفت و كار به كشمكش انجاميد و آن همه سخنان بيهوده و نامربوط گفتند.
✒️(کتاب اجتهاد در مقابل نص نوشته علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی) 
?رضا عابدینی
?(موسسه پژوهشی معالم)
?زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
?تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.