حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️
❇️ ماجرای روز #سقیفه
(بخش اول)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
?ماجراى روز سقيفه?
?در آن روز هنگامى كه ابوبكر دست خود را گشود تا حاضران با وى به عنوان جانشين رسول اكرم – صلّى اللّه عليه وآله – بيعت كنند، عده اى با ميل و متعاقب آن گروهى جبراً بيعت كردند، در حالى كه همگى مى دانستند پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – در زمان حياتش ، منصب جانشينى بلافصل خود را به برادر و پسر عمّش علىّ بن ابيطالب – عليه السّلام – تفويض كرد.
هم ديدند و هم شنيدند كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – از آغاز اعلام نبوت خويش تا آخرين لحظه زندگانى ، بارها اين مطلب را با صراحت ، بيان مى كرد وبه طرق مختلف وبه طور آشكار اظهار مى داشت.
?اين را بدانيد كه من چيزى مانند نصوص خلافت نديده ام كه هنوز پيغمبر مدفون نشده ، از بيشتر امت اسلام با صراحت و به طور متواتر، صادر شده باشد.
بعلاوه زندگانى پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – پس از بعثت و از روزى كه در خانه ابوطالب ، بستگان خود را گِرد آورد و رسالت خويش را اعلام فرمود تا روز واپسين مرگ خويش ، سرشار از اين نصوص ‍ و تصريحات بود. 
از جمله در لحظه احتضار – كه اتاقش پر از اصحاب بود – فرمود: ((اى مردم ! من به زودى از ميان شما مى روم و كتاب خدا و اهل بيتم را در ميان شما باقى مى گذارم . سپس دست على – عليه السّلام – را بلند كرد و فرمود: ((اين على با قرآن است و قرآن نيز با على است ، اين دو از هم جدا نمى شوند تا بر حوض كوثر نزد من گِرد آيند)).
نصوصى كه درباره اين دو چيز گرانقدر (قرآن و اهل بيت ) از پيغمبر اكرم – صلّى اللّه عليه وآله – رسيده است ،براى حكميت ميان دو فرقه شيعه و سنّى كافى است . ويژگيهاى على – عليه السّلام – نيز در اين نصوص ‍ كاملاً متجلى است .
((انّ فى ذلك لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ اَوْ اَلْقى السَّمْعَ وهُوَ شَهيد)) {سوره ق ، آيه 37} ؛ يعنى : ((در اين هلاك گذشتگان ، پند وتذكر است .آن را كه داراى قلب هوشيارى باشد يا گوش دل به كلام خدا فرا دهد و به حقايق توجه كامل كند)).
آرى ، در روز سقيفه ، دنيا پرستان خلافت اسلامى را با تأويل نصوص و اجتهاد خويش در مقابل نص ، به خود اختصاص دادند. و در حالى كه به هيچ چيز پايبند نبودند! كار قبضه كردن خلافت اسلامى را ميان خود به انجام رساندند، بدون اينكه يك نفر از بنى هاشم و طرفداران آنان ؛ يعنى خاندان نبوت و جايگاه رسالت و محل آمد و رفت فرشتگان و مركز وحى الهى و نزول قرآن مجيد را، خبر كنند. گويى خاندان پيغمبر، باز مانده آن حضرت نبودند و در ميان امت ، ارزش و احترامى نداشتند!
(⚠️ ادامه این مطلب را در بخش دوم بخوانید….⚠️)
??????????
? سید محمد مهدی حسینی
?منبع: اجتهاد در مقابل نص ،صفحه۳۱
?????????
?موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قم
☑️ تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
♨️ @maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
♨️https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.