⚜️بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️
❇️ #فدک مِلک دختر پیغمبر غصب شد ?❗️
(بخش پنجم)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
?اين سخن ، هيچگاه فراموش نمىشود كه وى به فاطمه زهرا – عليها السّلام – گفت : من يقين به صحّت گفته تو ندارم ! با اينكه گفته او به خودى خود، از روشن ترين موازين حكم به نفع آن حضرت بود.
اگر از همه اين شواهد، چشم پوشى كنيم و دختر پيغمبر را ((با اين امتيازات ))مانند ساير زنان با ايمان شايسته بدانيم كه در اثبات مدّعاى خود نيازمند به شاهد هستند، كافى است كه على – عليه السّلام – كه برادرخوانده پيغمبر و نسبت به آن حضرت به منزله هارون نسبت به موسى بود – دعوى فاطمه – عليها السّلام – را گواهى كرد. و او نيز شاهد حقيقت گويى بود كه انوار يقين و راستى از شهادتش مى درخشيد. و بعد از يقين هم چيزى نيست كه حاكم شرع آن را در مرافعات ، مطالبه كند.
? به همين جهت ، پيغمبر خدا – صلّى اللّه عليه وآله – گواهى خزيمة بن ثابت را مانند شهادت دو عادل قرار داد. خدا بهتر مى داند كه در اين خصوص على – عليه السّلام – از خزيمه و غير او، بهتر و شايسته تر بود.
اگر اين را هم ناديده بگيريم و فرض كنيم كه گواهى على – عليه السّلام – مانند گواهى يك فرد عادل از عدول مسلمين است ، چرا ابوبكر فاطمه – عليها السّلام – را به جاى شاهد دوم قسم نداد، تا اگر قسم نمى خورد، دعوى او را رد كند؟ او اين كار را نكرد، بلكه در حالى كه شهادت على و امّ ايمن را ملغى نمود، ادعاى يادگار پيغمبر را نيز ردّ كرد.
چنانكه خواننده محترم مى داند، اين كار بر هيچ قانون شرعى استوار نبود!!??
با اينكه على – عليه السّلام – طبق روايات بسيارى كه صاحبان صحاح و ديگران به نام ((حديث ثقلين )) نقل كرده اند، همتاى قرآن است.
آنجا كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: ((من در ميان شما دو چيز گرانبها مى گذارم و مادام كه چنگ به آن دو زده ايد، هرگز گمراه نمى شويد و آن ، كتاب خدا و عترت من است )) و مسلّم است كه سرآمد عترت و آقاى آنها، على – عليه السّلام – است .
و نيز آن حضرت طبق فرموده پيغمبر، هميشه با قرآن است و قرآن نيز با اوست و از يكديگر جدا نمى شوند تا در حوض كوثر بر پيغمبر وارد گردد.
اين حديث را حاكم نيشابورى از امّ سلمه (همسر پيغمبر) نقل كرده و گفته است : اين حديث داراى اسناد صحيح است .
?ذهبى نيز آن را در تلخيص خود آورده و تصريح به صحّت آن نموده است .
و همچنين ابن حجر روايت مى كند كه در بيمارى اى كه منجر به مرگ آن حضرت شد و حجره اش مملوّ از جمعيت بود، خطاب به آنها فرمود: ((اى مردم ! نزديك است كه من قبض روح شوم و از ميان شما بروم . اينك سخنى به شما مى گويم ومى خواهم آن را به خاطر بسپاريد:
?((من كتاب خدا و عترت خود اهل بيتم را در ميان شما مى گذارم)) ?. سپس دست على – عليه السّلام – را گرفت و بالا برد و گفت : ((اين على با قرآن است و قرآن نيز با على است و از يكديگر جدا نمى شوند))
علاوه بر اين ، على – عليه السّلام – در آيه مباهله ، جان پيغمبر خوانده شده است :
《و هو فى آية التباهل نفس المصطفى ليس غيره ايّاها》
?با اين وصف ، در اين محاكمه اميرالمؤ منين – عليه السّلام – كسى است كه شهادتش به هيچ شمرده شده است ! چه مصيبت بزرگى بود كه در اسلام پديد آمد كه بايد از آن بدينگونه ياد كنيم : انّا للّه وانّا اليه راجعون !!{آيه 156 سوره بقره}
امّ ايمن شاهد دوّم فاطمه زهرا – عليها السّلام – كُلفَت پيغمبر و دايه آن حضرت ، به نام (بركه) دختر ثعلبه بود.
? پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – مى فرمود: امّ ايمن بعد از مادرم ، مادر من بود! و هرگاه به وى نگاه مى كرد، مى فرمود: اين بازمانده خاندانم مى باشد.
و نيز آن حضرت – چنانكه در شرح حال امّ ايمن در اصابه ابن حجر آمده – خبر داد كه امّ ايمن از اهل بهشت است .
?ابن حجر عسقلانى در الاصابه و ابن عبدالبرّ در الاستيعاب و ديگران ، از وى نام برده اند و او را مورد ستايش قرار داده و به امتيازات دينى ، عقلى و روش پسنديده اش ، ستوده اند.
وقتى پسرش ((ايمن)) در التزام پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – در جنگ خيبر شهيد شد، امّ ايمن شهادت او در پيشگاه خداوند موجب اجر و ثواب خود دانست.
??????????
? سید محمد مهدی حسینی
?منبع: اجتهاد در مقابل نص ،صفحه۵۱
?????????
?موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) قم
☑️ تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
♨️ @maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
♨️https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه