حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

پنج شنبه, ۱۹ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 10 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️
❇️ #فدک مِلک دختر پیغمبر غصب شد ?❗️
(بخش چهارم)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
?به طور خلاصه ، مقام قدسى كه حضرت زهرا – عليها السّلام – در پيشگاه خداوند، پيغمبر و مؤمنين دارد، ايجاب مى كند كه انسان اعتماد تامّ نسبت به دعوى آن حضرت و اطمينان كامل به گفته هاى او داشته باشد.
به طورى كه در اثبات ادعايش نيازى به شاهد نداشته باشد؛ چون لسان آن حضرت از گفتن باطل مصون و محال بود كه سخنى بر خلاف حق بگويد.
?بنابراين ، دعوى او به تنهايى كاشف از صحّت مدّعاى اوست ؛ كشفى كه بالاتر از آن نباشد. اين مطلبى است كه هر كس آن حضرت را شناخته است ؛ ترديدى در آن ندارد.
ابوبكر نيز از كسانى است كه بهتر از همه دختر پيغمبر را مى شناخت و يقين به راستى دعوى او داشت. ولى چنانكه على فارقى – از علماى بزرگ بغداد و مدرس مدرسه غربى آن شهر – حكايت مى كند، مطلب چيز ديگرى بوده است . اين مرد يكى از استادان ابن ابى الحديد معتزلى است .
روزى ابن ابى الحديد از وى پرسيد: آيا فاطمه در ادعاى ((فدك )) راستگو بود؟
على فارقى گفت : آرى .
ابن ابى الحديد پرسيد: اگر راستگو بود چرا ابوبكر ((فدك )) را به وى پس ‍ نداد؟
على فارقى تبسّمى كرد و سپس سخن لطيفى گفت كه از هر جهت جالب است ؛ او گفت : اگر آن روز ابوبكر ((فدك )) را به مجرّد ادّعاى زهرا به وى مى داد، فردا برمى گشت و ادّعاى مى كرد كه خلافت ، حقّ شوهرش على است و ابوبكر را از مسندش پايين مى كشيد! ابوبكر هم نمى توانست به هيچ‌وجه خود را معذور بدارد ؛ زيرا او قبلاً پذيرفته بود كه دختر پيغمبر در آنچه مى گويد راستگوست و نيازى به شاهد ندارد.???
?مؤلّف :
به همين علت ، ابوبكر شهادت على – عليه السّلام – درباره حق فاطمه – عليها السّلام – نسبت به ((فدك )) را جايز ندانست . و گرنه يهود خيبر، با همه لئامتى كه داشتند و با اينكه على – عليه السّلام – آنها را درهم كوبيده بود، مع الوصف او را از گواهى باطل ، بر كنار مى داشتند.
⚪️و نيز به همين جهت و نه به علت ديگر، ابوبكر خلط مبحث كرد و كسى را كه در مال خود، دست تصرف داشت ، مدّعى دانست و از وى مطالبه شاهد كرد، در صورتى كه بر او بود كه اقامه شهود كند.
(⚠️ ادامه این مطلب را در بخش پنجم بخوانید…⚠️)
??????????
? سید محمد مهدی حسینی
?منبع: اجتهاد در مقابل نص ،صفحه ۵۱
?????????
?موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیه‌الله (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) قم
☑️ تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری دامت‌برکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
♨️ @maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
♨️https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.