حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
▪️تفاوت استشهادی، انتحاری و انغماسی!
در روزهای اخیر، حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) که موجب شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان شد و قلبهای بسیاری از انسانهای آزاده را دردناک ساخت، توسط یکی از اعضاء گروه تروریستی د-ا-ع-ش انجام گرفت.
در بیانیه ای که از سوی این جریان تروریستی انتشار یافته، این عضو داعش با عنوان «انغماسی» معرفی شده است.
برای برخی این سؤال به وجود آمده که انغماسی به چه معنا است و چه تفاوتی با انتحاری دارد؟
در پاسخ باید معنای این سه واژه را تبیین کرد:
▫️استشهادی: استشهادی از ماده شهد در لغت به معناي گواهی خواستن، کسی را به شهادت خواندن، کشته شدن در راه خدا، كه در این نوشتار معنای سوم مراد است.  این واژه با رفتن به باب استفعال به معنای طلب شهادت می باشد. در نتیجه استشهادی به معنای شهادت طلبی و در اصطلاح «شیوه ای جدیدی برای مقاومت و رویارویی با دشمن که با وسایل و ابزار جدید کشنده، که در گذشته معمول و معروف نبوده، انجام می شود، و مجری آن یقین یا ظن غالب دارد که خودش نیز در جریان عملیات به شهادت می رسد.»
▫️انغماسی: انغماس از ماده غوس به معنای نفوذ و فرو رفتن چیزی در چیز دیگر است، که اصطلاح آن در باب جهاد، در مورد کسی است که برای مبارزه خود را به صف دشمنان وارد می کند. 
تفاوت انغماسی با استشهادی را در این دانسته اند که منغمس در صف دشمنان و به دست آنها کشته می شود اما استشهادی به دست خودش کشته می شود. برخي اين باور را نمي پذیرند که پایان کار انغماسی، کشته شدن است؛ بلکه انغماسی را به معنای جنگ و گریز به حسب قدرت و مهارت انسان می دانند که داخل صفوف دشمن می شود و به سرعت خارج می گردد و سالم ماندنش مورد انتظار است. 
▫️انتحاری: انتحار از ماده «نحر» به معنای مکان ذبح حیوان، اصطلاحی است که بر کسی اطلاق می شود که اقدام به خودکشی می کند. 
در حقیقت تفاوت میان استشهادی و انتحاری در انگیزه و هدف و نتیجه اقدام است. استشهادی برای اعتلای اسلام دست به این اقدام می زند ولی انتحاری، به دنبال ایجاد تفرقه و تکفیر مسلمانان این کار را انجام می دهد.
نکته قابل توجه اینکه وهابیون که به عنوان پدر معنوی د-ا-ع-ش شناخته می شوند، تا قبل از شکل گیری د-ا-ع-ش نگاه مثبتی به عملیات استشهادی نداشتند و آن را قتل نفس می دانستند و از آن منع می کردند. به نظر می رسد بیشتر این آراء، ناظر به اقدامات استشهادی مردم فلسطین و تحت تاثیر مواضع سیاسی آل سعود در جهت به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل بوده است. اما با ظهور گروه تروریستی د-ا-ع-ش، ترویج اقدام انتحاری از سوی وهابیون شدت گرفته و به یکی از مهمترین ابزارهای آنان برای مقابله با مخالفان تبدیل شده است.
? #نقد_وهابیت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.