حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
با سلام و ادب و آرزوی قبولی زیارت زائرین عزیز
 
باسمه تعالی و هو اللطیف…یاران و سروران فرهیخته و اساتید گرانسنگ و فرهمند! سلام و تحیت بر شما!
نیک میدانید که دو مفهوم 
نظم و عدل
 آنچنان در إشراب یکدیگرند که شاید بتوان نوشت با حظ از هر یک دیگری هم برایمان وافی و شافی میشود و به فقد هرکدام دیگری هم رنگ میبازد؛ ما اهالی منطق با اندکی درنگ در این معنا از «تضایف» میگوییم و هرچند مشهور نفرموده اند اما با اندکی درنگ میتوان دریافت: العدل و النظم متضایفان معنوی هستند؛ و اینگونه است که حضرت امیر موحدان و مؤمنان فرمود: الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا
اساتید و طلایه داران مکتب امام عاشق حضرت صادق علیه السلام
لحظه ای چشم بر هم بگذاریم و بیندیشیم؛ این بیان رهبر رادمردان در توصیف عدل، بدون شک معنای نظم را به ذهن متبادر میسازد که بنای آفاق و انفس هم بر آن دو است. بیایید چشمها را باز نکنیم و باز بیندیشیم؛ بله! با کمی دقت نظر، «سنجیدگی» عالم هم به وادی همان تضایفی ملحق است که در ابتدای سخن بین دو مقوله ی عدل و نظم طرح گردید؛ بر همین اساس است که جناب راغب آن لغوی بزرگ، سنجیدگی و موزون بودن و به نوعی نظم عالم را به همان عدالت معنا میکند و ذیل آیه «أنبتنا فیها من کل شئ موزون» میفرماید: اشاره آیه بر اینست که هرچه خداوند پدید آورده با اعتدال و تعادل پدید آورده است».
پس ای یاران و بزرگان فقه صادق! بدانید که اگر «نظم» را فراموش کردیم باری سنجیدگی امور و متضایفش یعنی عدل را هم در خود متزلزل ساخته ایم و اینگونه است که در آخرین وصیت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) به دو سرور جوانان بهشت حضرت حسنین علیهما السلام ، نظم در امور را در کنار تقوی نشاندند چراکه با فقدان نظم و سنجیدگی در امور، تو گویی عدالت هم از اعمالمان محو میشود و بدون این سه گزاف است کسی خود را اهل تقوا بداند
شما الگوی نظم سربازان این دژ ارزشمند هستید علینا بالنظم که طلاب نیز بر ما می نگرند.
 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.