حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
به نام خداوند متعال
سلام و ادب اربعین امام حسین علیه السلام محضرتان تسلیت باد
خداوند کریم در قرآن مجید فرمودند
یُوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ أَفْتِنا فِی سَبْعِ بَقَراتٍ سِمانٍ یَأْکُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجافٌ وَ سَبْعِ سُنْبُلاتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ یابِساتٍ لَعَلِّی أَرْجِعُ إِلَی النّاسِ لَعَلَّهُمْ یَعْلَمُونَ
فرستاده شاه، وارد زندان شد و گفت: یوسف ای مرد راستگو! درباره ی این خواب که هفت گاو فربه توسط هفت گاو لاغر خورده می شود و هفت خوشه ی سبز و هفت خوشه ی خشکیده، به ما نظر بده تا به سوی مردم برگردم، شاید آنان از اسرار خواب آگاه شوند.
سوره یوسف ایه 46
«صدیق» به کسی گفته می شود که گفتار، رفتار و اعتقادش، همدیگر را تصدیق کنند. دوست یوسف چون رفتار و کلام یوسف را در زندان دیده بود و از سوی دیگر، تعبیرهای خواب خودش و دوستش را مطابق واقع دیده بود، یوسف را صدّیق صدا زد.
خداوند ابراهیم و مریم و یوسف و ادریس را در قرآن «صدّیق»خوانده است نیز «صدیق»، از القابی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام داده است.
از این آیه شریفه می توان این نکات را درک نمود
1-قبل از درخواست، سزاوار است از کمالات شخص تجلیل شود. (خوبی افراد را ببینید و یادآوری کنید گفت یوسف ای مرد راستگو و… )
2-سؤالات و مشکلات خود را از افراد خوش سابقه، صدّیق، راستگو و راست کردار بپرسیم.
3-حکومت ها نیازمند نظرات دانشمندان و نخبگانند. پس نباید حاکمان از نخبگان غافل شوند که این خسرانی برای کشور و حکومت خواهد بود.
4-اگر گفتار و رفتار ما صادقانه باشد مورد اعتماد دیگران قرار میگیرد و اگر کاذبانه باشد نباید از دیگران توقع اعتماد داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.