حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
واقع‌گرایی در فلسفه اخلاق
میدانیم که واقع‌گرا به دو مکتب اثبات پذیر و اثبات ناپذیر تقسیم بندی میشود…
نظریه کانت هم  در همین تقسیم بندی جای میگیرد که در ادامه، راجب نظریه ایشان هم بحث خواهد شد
واقع گرا به  دو بخش اثبات پذیر و اثبات ناپذیر تقسیم میشود
قبل از ورود در بحث ، ابتداءا توضیحاتی از هرکدام ارایه میشود:
اثبات پذیر: برخی صفات را می‌توان با واقعیت خارجی ثابت کرد
اینگونه صفات ، صفات اثبات پذیر خواهد بود 
نکته در اثبات پذیر: یکی از صغری و کبری باید عقل عملی و دیگری عقل نظری باشد.
اثبات ناپذیر:
صفات و امور اخلاقی ای که واقعیتشان بدیهی است
به عبارت دقیق تر نیاز به اصلاح ندارد
نکته : در اثبات ناپذیر ،  از آن جهت که بدیهی است ، دیگر نیازی به استدلال نخواهد بود!
در ادامه میخواهیم راجب این مطلب بحث کنیم که امور اخلاقی اثبات ناپذیر  ، گاهی شهود گرا هستند و گاهی عقل گرا هستند
شهودگرا : در واقع مثل عرفا که با شناخت عرفان ، میفهمد که فلان فعل ، امر اخلاقی است
نکته : این استنتاج عرفا، مبنا بر علم حضوری در عرفان است.
عقل گرا یا عقل عملی:
در توضیح این مقسم ، بحث «امر مطلق» را بیان میکنند.
اما امر مطلق چیست؟
نظریه کانت ، در این تقسیم بندی ، به همین امر مطلق می‌رسد:
امر مطلق یا نظریه کانت:
هر عملی که اگر همگانی شد »» با طبعیت بشر در تعارض نباشد (یا سازگار باشد)
بنا بر این مبنا اگر مثلاً «عدم کسب علم» ، همگانی شود » این منجر به توقف رشد علمی و پسرفت در مسایل مختلف و تحمیل ضرر و زیان بر جوامع بشری در عرصه های مختلف از جمله پزشکی ، زیست محیطی وغیره خواهد شد و ضرراتی در عرصه های مختلف ، بر بشر تحمیل خواهد کرد.
اما بعنوان سوال بحث را در مسئله دیگری میبریم
آیا سلام کردن ، که نه تنها در عرف ما ، بلکه در مابقی زبان ها و ملیت ها ، اخلاقی شمرده میشود
سوال اینجاست که سلام نکردن ، چه تعارضی با طبیعت بشر خواهد داشت؟
به عبارات دیگر: سلام نکردن  اگر همگانی شد» چگونه با طبیعت بشر در تعارض خواهد بود؟
نویسنده: حسین وصالی ادب
? (موسسه پژوهشی معالم)?
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام               ?????
@maalemqom
?????
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.