حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

پنج شنبه, ۱۹ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 10 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
❇️بسم الله الرحمن الرحیم❇️
?مکاتب اخلاقی واقع گرا و غیر واقع گرا?
?(۱٫۲)?
?کلمات کلیدی:
?واقعیت 
?اخلاقی 
?مکاتب 
?واقعی  
?واقع گرا 
?غیر واقع گرا
? مکاتب اخلاقی تقسیم بندی های مختلفی برای اخلاقیات ارائه داده اند
یکی از این مکاتب ، اخلاقیات را به واقع گرا و غیر واقع گرا تقسیم کرده است ؛
? در پیام ذیل ادله مکتب اخلاقی واقع گرا و غیر واقع گرا را شرح میدهیم.
?برای روشن شدن موضوع و علت این نوع تقسیم بندی ، مثالی ارایه میشود:
? گاهی متعلق حرف ، در خارج مصداق دارد
به عبارت دیگر متعلق ، عین خارجی است :
مثلا اینکه میگوییم ۲+۲=۴
این عین خارجی و مصداق خارجی است و غیر قابل تغییر است.
به عبارت دیگر ، در واقع ، این عین و مصداق ، معلوم و مشخص است.
? اما گاهی اینطور نیست
?مثلا در انشاءیات : زید را بزن! هیچ مصداق خارجی و معلومی از این انشاء ، موجود نیست…
?یا مثلا در سلایق: این غذا خوشمزه است…
آیا همیشه این چنین است؟!
یا این غیر قابل تغییر است؟
مصداق خارجی معین و معلومی دارد؟
?در جملات دستوری و قرار دادی نیز این چنین است یعنی از مصداق خارجی ای تبعیت نمیشود بلکه یا در مقام بیان قرار داد ، احساسات و یا توافقات اند.
?با سخنان و مثال های بالا ، ملاک تقسیم بندی هم مشخص میشود…
?پس ملاک این تقسیم بندی ‌و این مکتب« تعلق به واقع »است ؛ تغییر یا عدم تغییر مصداق خارجی است و از واقعیتی عینی سخن نمی‌گویند…
نویسنده: حسین وصالی ادب
? (موسسه پژوهشی معالم)?
زیر نظر حوزه علمیه بقیت الله عج قم
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام               ?????
@maalemqom
?????
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.