حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
نام ونام خانوادگی پژوشگر:مهدی صالحی
نام حوزه علمیه:حوزه علمیه بقیة الله
موضوع:حج
آیه از قرآن در مورد حج
«انَّ اوّل بیتٍ وضع للناس للّذی ببکّة مبارکاً و هدی للعالمین فیه آیات بینات مقام ابراهیم و من دخله کان آمنا وللّه علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلًا و من کفرفانَّ اللّه غنی عن العالمین». (1)
«تحقیقاً اولین خانه‌ای که برای انتفاع عبادی مردم نهاده شد، خانه‌ای است که در سرزمین بکّه (مکّه) قرار دارد. این خانه برای آن نهاده شد که منشأ برکات فراوان و هدایت جهانیان باشد، در این خانه نشانه‌های فراوانی بر توحید خداست؛ از آن جمله «مقام ابراهیم»- سلام‌اللّه علیه- است و هرکس وارد این سرزمین شد، شرعاً در امان است و حج این خانه از طرف خدا بر آنان که قدرت رفتن به سوی آن را دارند لازم گردیده و هرکس استطاعت داشته و مُشرّف نشود، کفر عملی ورزیده است. تحقیقاً ذات اقدس‌اله، از همه جهانیان بی‌نیاز است.»
1- آل عمران: آیه 96
روایتی در مورد حج
اهمیت حج
قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
علی(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
بحارالانوار ج 96 16
کلامی از امام خمینی درمورد حج
نقش حج در زندگی سیاسی امت
«حج، فرصت و عرصه نمایش اعتقادی و آیینه ارزیابی استعدادها و توان مادی و معنوی مسلمانان است. حج به سان قرآن است که همه از آن بهره‌ مند می‌شوند، ولی اندیشمندان و غواصان و درد آشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرو رفتن در احکام و سیاست‌های اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهرهای هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند کرد و از زلال حکمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهند گشت. نیز به همان اندازه که قرآن، آن کتاب زندگی و کمال و جمال، در حجاب‌های خود ساخته ما پنهان شده است و این گنجینه اسرار آفرینش، در دل خروارها خاک کج فکری‌های ما دفن گردیده، حج نیز به همان سرنوشت گرفتار آمده است. بنابر این سرنوشت، میلیون‌ها مسلمان هر سال به مکه می روند و پا جای پای ابراهیم و اسماعیل و هاجر می‌گذارند، ولی هیچ کس نیست از خود بپرسد: ابراهیم و محمد چه کسانی بودند و چه کردند؟ و هدفشان چه بود؟ «از ما چه خواستند؟ گویی به تنها چیزی که فکر نمی‌شود، همین است. مسلّم، حج بی روح و بی تحرک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک برنیاید، حج نیست». (1)
1. صحیفه نور، ج20، ص229.
کلامی از رهبر انقلاب درمورد حج
از پیام حضرت آیة اللّه خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 
حج، مظهر توحید و کعبه، خانه توحید است. اینکه در آیات کریمه مربوط به حج بارها از ذکراللّه سخن رفته نشانه آن است که در این خانه و به برکت آن باید هر عامل غیر خدا از صحنه ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرک از زندگی آنان برچیده شود. در این محیط، محور و مرکز هر حرکتی خدا است و طواف و سعی و رمی و وقوف و دیگر شعائراللّه حج، هر یک به نحوی نمایش انجذاب به «اللّه » و طرد و نفی و برائت از «انداداللّه » است. این است آن «ملت حنیف ابراهیم علیه السلام»، بت شکن بزرگ و منادی توحید برفراز قله تاریخ.
شرک همواره به یک گونه نیست و بت همیشه به شکل هیاکل چوب و سنگ و فلز ظاهر نمی شود. خانه خدا و حج باید در همه زمانها شرک را در لباس خاص آن زمان، و بت شریک خدا را با جلوه مخصوص آن بشناساند و نفی و طرد کند. امروز البته از لات و منات و عزّی خبری نیست امّا به جای آن و خطرناکتر از آن بتهای زر و زور استکبار و نظامهای جاهلی و استکباری است که همه فضای زندگی مسلمین را در کشورهای اسلامی فراگرفته است. بتی که بسیاری از مردم جهان و از جمله بسیاری از مسلمین امروز به جبر و تحمیل، به عبادت و اطاعت از آن وادار می شوند، بت قدرت آمریکا است که همه شئون فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مسلمین را در قبضه گرفته وملتها را خواه و ناخواه در جهت منافع و اغراض خود که نقطه مقابل مصالح مسلمین است، حرکت می دهد.
عبادت، همین اطاعت بیچون و چرا است که امروز در برابر خواست استکبار و در رأس آن آمریکا بر ملتها تحمیل می شود و آنان با شیوه های گوناگون به سمت آن سوق داده می شوند.
فرهنگ فساد و فحشاء که به وسیله دستهای استعماری در میان ملتها ترویج می شود، فرهنگ مصرف زدگی که روز به روز زندگی ملتهای ما را بیشتر در لجنزار خود فرو می برد تا کمپانیهای غربی که مغز و قلب اردوگاه استکبارند بیشتر سود ببرند، سلطه سیاسی غرب استکباری که پایه های آن به وسیله حکومتهای دست نشانده و ضدّ مردمی کار گذاشته شده است، حضور نظامی که با هر بهانه ای شکل آشکارتری به خود می گیرد، اینها و امثال آن همه مظاهر همان شرک و بت پرستی است که در ضدیّت کامل با نظام توحیدی و حیات توحیدی است که اسلام برای مسلمانان مقرر داشته است. حج و اجتماع عظیم بر گرد خانه توحید باید آن مظاهر شرک را نفی کند و مسلمانان را از آن برحذر دارد. حج با این مفهوم روشن و جلی است که برترین جایگاه برائت از مشرکین شناخته شده و خدای متعال از زبان خود و نبی مکرمش صلی اللّه علیه وآله اعلام برائت از مشرکین را به روز حج اکبر موکول ساخته است.
منبع: مجله میقات حج
داستانی درمورد حج
 داستانهای ائمه: امام صادق (ع): همسفر حج
مردی از سفر حج برگشته سرگذشت مسافرت خودش و همراهانش را برای امام صادق تعریف می كرد، مخصوصا یكی از همسفران خویش را بسیار می ستود كه چه مرد بزرگواری بود، ما به معیت همچو مرد شریفی مفتخر بودیم. یكسره مشغول طاعت و عبادت بود، همینكه در منزلی فرود می آمدیم او فورا به گوشه ای می رفت و سجاده ی خویش را پهن می كرد و به طاعت و عبادت خویش مشغول می شد.
امام: «پس چه كسی كارهای او را انجام می داد؟ و كه حیوان او را تیمار می كرد؟»
– البته افتخار این كارها با ما بود. او فقط به كارهای مقدس خویش مشغول بود و كاری به این كارها نداشت.
– بنابراین همه ی شما از او برتر بوده اید.
منبع: داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول.
نتیجه گیری: من نتیجه گرفتم که هر چقدر توان داریم بگذاریم تا بتوانیم به خانه خدا برویم تا توشه ای برای آخرت و دنیایمان بشود و در حج شرکت کنیم تا روحمان آرام و بدنمان آرامش خدای بگیرد و بتوانیم 
امام عصر مان را در آنجا زیارت کنیم و بتوانیم خدایمان را بهتر بشناسیم 
و با خدایمان  بیشتر اُنس بگیریم تا روحمان جلا بگیرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.