حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
“خدا شانس بده” چیست!؟?
عبارتی که معمولا خانومها برای بیان حسادت خود نسبت به خانوم دیگری که به موقعیت خوبی دست یافته (معمولا شوهر) استفاده می‌کنند!!!??
به نام خدای زیبایی آفرین
سلام
خداوند زیبا در قرآن دلربا فرمودند
فَلَمّا سَمِعَتْ بِمَکْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَیْهِنَّ وَ أَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّکَأً وَ آتَتْ کُلَّ واحِدَهٍ مِنْهُنَّ سِکِّیناً وَ قالَتِ اخْرُجْ عَلَیْهِنَّ فَلَمّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَ قُلْنَ حاشَ لِلّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاّ مَلَکٌ کَرِیمٌ
پس چون همسر عزیز نیرنگ و بدگویی زنان مصر را شنید، کسی را برای دعوت به سراغ آنها فرستاد و برای آنان محفل و تکیه گاهی آماده کرد و به هر یک چاقویی داد تا میوه میل کنند و به یوسف گفت: بر زنان وارد شو. همین که زنان او را دیدند بزرگش یافتند و دست های خود را به جای میوه عمیقاً بریدند و گفتند: منزّه است خداوند، این بشر نیست، این نیست جز فرشته ای بزرگوار.
سوره یوسف آیه 31
همسر عزیز مصر زن سیاستمداری بود و با مهمانی دادن توانست مشت رقبا را باز کند و آنان را غافلگیر نماید و کار زشت خود را عادی جلوه دهد.
با توجه به آیه شریفه می توان نکات زیر را دریافت
1-گاهی هدف از بازگو کردن مسایل دیگران، دلسوزی نیست، بلکه حسادت و توطئه و نقشه علیه آنان است.
2-شاید زنان مصر با انتشار خبر عشق زلیخا به یوسف علیه السلام می خواستند بدین وسیله یوسف را مشاهده کنند.
3-گاهی باید پاسخ مکر را با مکر داد. (زنان با بازگو کردن راز همسر عزیز مصر، نقشه کشیدند و او با یک میهمانی، نقشه آنان را پاسخ داد.)
4-زلیخا برای کنترل جوسازی علیه خود، اقدام به توجیه افراد عمده ای که در جوسازی و انتشار اخبار دخیل بودند نمود. (واضح است که دعوت شدگان همه ی زنان منطقه نبودند)
5-مجرم گاه برای تنزیه خود، جرم را گسترش می دهد و آن را عادّی جلوه می دهد.
6-سرویس جداگانه برای هر میهمان کاری پسندیده و ارزشمند است. (به هر یک چاقویی مختص خودش داد)
7-اطاعت از مولی و صاحب تا وقتی معصیت نباشد لازم است.
8-شنیدن کی بود مانند دیدن. (زنان با دیدن یوسف فهمیدند یوسف از آنچه شنیده اند برتر است.
9-انسان به طور فطری در برابر بزرگی و بزرگواری، تواضع می کند. (یوسف ذاتا بزرگ بود و علی رغم اینکه برده بود همه زنان در برابرش تواضع کردند)
10-زلیخا خواست به زنان مصر بفهماند که شما یک لحظه یوسف را دیدید، طاقت از کف دادید؛ او شبانه روز در خانه من است
11-در انتقاد عجله نکنید، شاید شما هم اگر به جای او بودید مثل او می شدید. (زنان طعنه زن زودتر از همسر عزیز مصر عنان از کف دادند)
12-انسان تا وقتی در معرض امتحان قرار نگرفته ادّعایی دارد؛ امّا گاهی که مورد آزمایش قرار گرفت، ناخودآگاه ماهیّت خود را نشان می دهد.
13-عشق که آمد، انسان بریدن دست خودش را نمی فهمد. (اگر شنیده اید که حضرت علی علیه السلام به هنگام نماز، از پایش تیر را کشیدند و متوجّه نشد، تعجّب نکنید. زیرا اگر عشق سطحی دنیوی تا بریدن دست پیش می رود، عشق معنوی و عمیق به جمال واقعی، چه خواهد کرد!.)
14-یوسف در زیبایی بی نظیر و در عین حال در عفت الگویی برای همگان است.
15-جمال یوسف علیه السلام موجب گرفتاری او شد، ولی علم و تقوایش موجب نجات او گردید. (آری جمال معنوی مهم تر از جمال ظاهری است)
16-مردم مصر در آن زمان، به خداوند و فرشتگان ایمان داشتند چون یوسف را که دیدند گفتند حاش لله او فرشته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.