بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی مهدی (عج) و علی آبائه(ع)
همه چیز از دست رفت هوش و دل
انا و انت و هو ، هو شدند
مقاله ای مختصر
پیرامون :
(فتنه و اصحاب فتنه)
تعریف فتنه :
فتنه در کلام عرب به معنای ابتلاء و امتحان و نیز به معنای آزمایش برای تعیین ماهیت چیزی است. ولی در اصطلاح فتنه به آشوب و غوغائی گویند که راه گریز از آن سخت و برای برخی محال باشد. یکی از گناهان بزرگ، فتنهگری بین مؤمنان است. این معصیت که گاه در محدودهای کوچک چون خانواده و یا در سطح وسیعی از اجتماع به وقوع میپیوندد، از ترکیب چندین گناه چون غیبت، تهمت، دروغ، تجسس، سلب امنیت و… بهوجود میآید. و اصحاب فتنه آنانی اند که آن چنان امراض نفسانی در آنها رسوخ کرده که از هر ایجاد آشوبی بی پروا هستند و فتنه انگیزی میکنند.
آیه ای از وحی پیرامون فتنه :
(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.) سوره انفال آیه ۲۸.
ترجمه : و محققا بدانید که شما را اموال و فرزندان، فتنه و ابتلایی بیش نیست و در حقیقت اجر عظیم نزد خداست.
روایت : قال الباقر علیه السلام:
(اَلْجَنَّهُ مُحَرَّمَهٌ عَلَی الْفَتّانینَ الْمشّائینَ بِالنَّمیمَهِ؛)
بهشت ـ و نعمت های حیات بخش آن ـ برای اشخاص فتنه گر و سخن چینِ آشوب طلب، حرام است.
مجموعه ورام ،جلد ۲ ، صفحه ۲۰۹.
کلامی از امام خمینی (ره):
(فرزندم! از خودخواهی و خودبینی تمام گرفتاریهای بنیآدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است، و شاید آیه شریفه «و قاتلو هم حتی لا تکون فتنه و … اصول فتنه است، و شاید آیه شریفه «و قاتلو هم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله» (بقره- 193) در بعضی مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسانها … قلوب انسانها شاخه و ریشه دارد، باشد، و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید، و این جهاد است …)
سخنی از رهبری درباره فتنه :
“،در حوادثِ فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار
است، شناخت دشمن و دوست دشوار است…بایستی گره گشائی کرد؛ بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گره های ذهنی را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنی همان کار انبیاء؛ فصاحت و بلاغتی هم که گفته اند در بیان لازم است، بلاغتش به این معناست.
داستان :
فتنه سامری در کمتر از ده روز، ملتی موحد را به ضلالت کفر رساند! این فرایند اگرچه بسیار افسانهوار و دور از ذهن مینماید اما راه رسیدن به آن چندان هم دشوار نیست زیرا کافی است ملتی دست خود را از دست رهبر الهی خویش جدا کرده و دل به جریانات انحرافی بسپرد. عملی که از قوم بنیاسرائیل سر زد اینچنین بود. ماجرای سقیفه و جنگ احد را نیز میتوان نمونههای دیگری از همین موضوع دانست. نکته جالب توجه آن است که رهبران فتنه، انسانهای کوچکی نبوده و نیستند بلکه غالباً از مشاهیر و نخبگان جامعهاند که سوابق درخشانی در کارنامه اعمالشان وجود دارد. سامری خود از خواص و نزدیکان حضرت موسی(ع) بود. در فتنه جنگ جمل نیز میبینیم طلحه و زبیر از خواص و نخبگاناند و حالِ باقی فتنهگران نیز به همین منوال است.
نتیجه گیری :
– فتنه یکی از عوامل مهم برای انحراف یه جامعه است .
فتنه و فتنه انگیزی از هرشخصی که سر بزند نشانه نفاق و پلیدی اوست . و در جریان فتنه چه از طرف شیاطین جنی باشد و چه از طرف شیاطین انسی شناخت حق از باطل ، دوست از دشمن سخت است و در این جریان باید دست در دست رهبری الهی و حکیم داد تا جامعه را از شر فتنه نجات دهد.
محمد رضا نصیری
۱۴۰۱/۳/۱۴
ثبت دیدگاه