شرح خطبه 154 نهج البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۵۴ در فضائل اهل بیت علیهم السلام
فرمود :
انسان عاقل ٬ به سبب باز بودن چشم قلبش آینده را می بیند .
این آینده یک آینده ی نزدیک تا قبر را می بیند و هم نگاه دور بردی دارد و بعد قبر را هم می بیند .
برای فردای خود تصمیمهای عاقلانه میگیرد . میفهمد بعد از مرگ خبری هست .
وقتی کسی چشم قلب او باز باشد محدود در دنیا نیست . قیامت را می بیند .
چشم دل انسان اگاه ٬ پستی ها و بلندیها را می بیند .
میفهمد که دنیا ٬ با سختی وگرفتاری ٬ با فقر و غنا ٬ با مرض و سلامت ٬ مخلوط شده ٬ بابینایی پشت سر میگذاردً
کس که بصیرنباشد ٬ چشم دل کور باشد . اگرفقر امد ٬ افسرده ٬ خموده و دلسرد می شود .از آنطرف اگر پولدار شد افسارگسیخته لجآم پاره می کند .
اما انسان چشم دل باز اگر برایش فقر آمد
پای گرفتاری صبر میکند
با همت و تلاش و نشاط حرکت میکند .
اگر پول و غنا هم در زندگی آمد .مست پول و قدرت نمی شود
سکرات نعمت و مستی نعمت بر او عارض نمی شود .
نتیجه ی چشم دل باز بودن ٬ و امدن دعوت کننده ٬ اطاعت و اجابت است .
اگر چشم دل شما باز است و کور نیستید که اگر کور باشیدفردای قیامت هم کور وارد می شوید
«ومِن کانَ فی هٰذه اعمیٰ فهو فی الاخرةِ اعمی و اضلُ سبیلا اسری – ۷۲»
هر کس در دنیا چشم او کور است در آخرت هم کور خواهد بود
اگر کور نیستید پیامبر راخوب ببینید واطاعت کنید . و امام و خلیفه ی پیغمبر راتبعیت کنید
با چشم دل ٬ اگر که باز است اطاعت کنید و استجابت کنید .
و اگر چشم دل کور است نه اطاعت میکنید از ولی نه اجابت میکنیداز علی
«یا ایها الذین امنوا اِستَجیبوا لله و للرسولِ اذا دَعاکم لِما یحییٖکُم انفال – ۲۴»
ای مومنین اجابت کنید دعوت خدا و رسول را
ان هنگام که شما را میخوانند تا شما را به حیات معنوی برسانند
وجود رسول اکرم با عنوان دعوت کننده آمد همه ی شما را به حق دعوت کرد. ویک نگهبان برای دین او آمد .
عده ای آمدند که از اهل بیت بودند و در صدر آن امیرالمومنین که از مکتب ٬ شریعت و دین اومحافظت کنند .که به دست غیر نیفتد
.ورعایت هم کردند و مسیر رسولخدا (ص) را ادامه دادند.
آنهایی که اطاعت و اجابت نکردند. از علی هم پیروز نمی کنند .به اهل بیت پشت پا زدند آنها عده ای هستند که در دریای فتنه فرو رفته اند .
روایات انحرافی و ضعیف از خلفا٬ بدعتها را محکم و دو دستی چسبیده اند
و سنتهای قطعی نبوی و حدیث غدیر متواتر را رها کرده ٬ نقل نمی کنند .
هرکسی میخواهد وارد خانه شود از در خانه ورود می کند .
کسی از غیر در واردشد
و از دیوار آمد . او را دزد خطاب میکنند
هر مسیری که جز مسیر اهل بیت وعلی باشد .دزدی از معارف رسول الله کرده است .
وقتی دشمنان سرکار آمدند یعنی فتنه شروع شده است
بدعتها بر سنتها پیشی گرفته است
بناچار دشمن مومنین را گوشه گیر ٬ خانه نشین و بایکوت خبری میکند .
وقتی صدای مومنین را قطع کردند شنیدن صدای مومنین ممنوع شد . گمراهان دروغگو منبر نشین و صدر نشین می شود .
هر چه برسر مومنین زدند و گوشه گیر تر کردند . از آنطرف دروغگوی منحرف را بیشتر پر و بال دادند .
فرمود :
دشمن ٬ که دشمن است از او انتظاری بیش از این نیست . ولی شما دوستان علی مراقب باشید گول نخورید .
بامن باشید ٬بگوش باشبد ٬ من خود را معرفی میکنم .
ما محرم اسرار پیغمبر بودیم
ما از کسان ونزدیکان رسول الله بودیم
اگر چه دیگران آمدند و در مسیر خلافت بناحق نشستند و چند صباحی بودند.
اما ما خزینه ایم
محل ذخیره ی علم پیغمبریم .
معنویت رسول الله بر جان ما نشسته است و دیگران بهره نبرده اند .
معارف پیغمبر در سینه های ما به ودیعه گذاشته است .
ما ابواب ورود به علم پیامبر هستیم .
« انا مدینةُ العلم وعلیُُ بابها»
اسلامی که از علی نگذرد اسلام نیست .آن دزدی ست
دینی که از مسیر غیر علی گرفته شود آن ٬ دین نیست . دزدی ست
اگر کسی بخواهد به پیغمبر برسد راه فقط اینست . راه دیگر ی نداریم . از راه علی باید گذشت .
شهر علم علی ٬ شهر حکمت علی ست
باید از آنجا گذشت و غیر آن راهی نیست .
اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب امیرالمومنین
بسم الله الر حمن الرحیم
بخش دوم خطبه ۱۵۴
بعد از معرفی جایگاه رفیع و بلند اهل بیت که ما رائد هستیم
یعنی معراج دیده و برگشته ٬ از قیامت خبر دارد ٬ همه نا دیدنی ها را دیده و خبر آورده
ویژگی امام و پیشوای جامعه اسلامی را بیان می دارند .
سه ویژگی برای امام جامعه:
– صادق بودن
هر امام و پیشوایی باید با مردم خود صادق صادق باشد و آدرس اشتباه ندهد .
۲- عقل مداری ست
امام جامعه باید بر مبنای عقل ٬ عاقلانه امور جامعه را اداره کند
با احساسات دخل و تصرفنداشته باشد .
امام و ماموم اگر درجامعه در مسیر عقل حرکت کنند .قوم عاقل ازآن بیرون می اید .
۳- معاد و آخرت مداری
امام جامعه باید فرزمد آخرت باشد .نه ! فرزند دنیا
در مباحث فقهی آمده
فرزند به پدر خود ملحق میشود .
انسان از آخرت وارد شده و به دنیا آمده و به آخرت بازگشت خواهد داشت
انالِلٰهِ و اِنا اِلیه راجِعون
فرمود :
اگر در انجام عملی تشخیص دادید عمل ٬ عمل معروف و خوبی هست ادامه دهید
کار خیر نباید منقطع شود .
کار خیر باید مداومت و استمرار داشته باشد .
در مسیر حق و در طریق الله باشد توقف ندارد .
طریق الله بمنزله ی بزرگراه است .
در بزرگراه مطلقاً توقف ممنوع است .اما سرعتها با هم تفاوت دارد .
اگر انجام عمل فقط دنیا را تضمین میگند .انسان باید آن کار را متوقف کند .
اگر یک رونده در مسیر حق ٬ عمل کردن او عالمانه و عاقلانه نبود و از این دو عنوان خالی بود . جاهلانه است .
انسان بصیر ٬ و چشم دل بینا ٬ چشمی دارد که قبل از ورود به هر کار میفهمد که ٬ عمل کردن بر اینکار بنفع اوست یا بر علیه اوست
قبل ازشروع بکار می داند که انجام عملی قیامت و آخرت او را تضمین می کند یا نه !!
چون ملاک در نفع و ضرر باید بر مدار و محور اخرت باشد
در حیات دنیا بطور قطع هیچکس کاری نمیکند که برعلیه خود باشد . هم بدنبال منفعت هستند .
اما یک بصیر و چشم دل بینا ٬ منفعت دنیا را مشروط به منفعت آخرت وقیامت خود ٬ انجام می دهد .
«هذا بصائرُ مِن ربکم للناسِ و هدیً و رحمةُُ لقومٍ یوقنون جاثیه – ۲۰ »
اینها بصیرتهایی هستند از طرف خدا برای مردم ٬ هدایت و رحمت هست برای اهل یقین
« اِنّ الذین اتَقوْا اذا مَسَهُم طائفُُ من الشیطانِ تذَکروا فاذا هم مبصرون اعراف – ۲۰۱ »
اهل تقوی هنگامیکه موردتماس شیطان
قرا ر بگیرند بلافاصله متوجه ومتذکر میشوند آنها اهل بصیرتند
جداشدن از راه مستقیم ٬ راه روشن و واضح ٫ و بیراهه رفتن هیچ سودی ندارد جز اینکه از مقصد اصلی و مقصود دور. می شود .
العاملُ علی غَیرِ بصیره کا لسائرِ علی غیرِ طریق
ثبت دیدگاه