حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
? بسم الله الرحمن الرحیم ?
 زلزله زمین در آستانه قیامت در آیات ۱ و ۲ سوره حج: ?
?زلزله عظیم رستاخیز 
?این سوره با دو آیه تکان دهنده و هیجان انگیز پیرامون رستاخیز و مقدمات آن شروع می‌شود، آیاتی که بی اختیار انسان را از این زندگی گذرای مادی بیرون می‌برد، و به آینده هول انگیزی که در انتظار او است متوجه می‌سازد. 
آینده ای که اگر امروز به فکر آن، و آمادگی بر آن نباشد، به راستی وحشتناک است و اگر باشد دل انگیز و روح افزا است. 
?نخست عموم مردم را بدون استثناء مخاطب ساخته و می‌گوید: “ای مردم از پروردگارتان بترسید، و پرهیز کاری پیشه کنید که زلزله رستاخیز، جریان مهم و عظیمی است” (یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السّٰاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ). 
خطاب” یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ “، دلیل روشنی است بر اینکه هیچگونه تفاوت و تبعیضی از نظر نژاد و زبان و اعصار و قرون و مکانها و مناطق جغرافیایی و طوائف و قبائل در آن نیست، و مؤمن و کافر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، مرد و زن امروز و آینده همه در آن شریکند. 
?جمله” اِتَّقُوا رَبَّکُمْ “عصاره تمام برنامه‌های سعادتبخش است، چرا که از یک سو”توحید”را بیان می‌کند (ربکم) و از سوی دیگر”تقوا”را و به این ترتیب برنامه‌های عقیدتی و عملی در آن جمع است. 
?و با ذکر جمله” إِنَّ زَلْزَلَةَ السّٰاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ “حقیقتی را که در بسیاری از آیات قرآن آمده است به طور سربسته بازگو می‌کند، و آن اینکه رستاخیز با یک انقلاب و تحول شدید در سازمان عالم هستی بر پا می‌گردد: کوه‌ها از جا کنده می‌شوند، دریاها به هم می‌ریزند، زمین و آسمان در هم کوبیده می‌شوند، و جهانی نو با زندگانی نو آغاز می‌گردد، مردم در آستانه قیامت در وحشت عظیمی فرو می‌روند، و سر از پا نمی شناسند. 
? آیه بعد نمونه‌هایی از بازتاب این وحشت عظیم را در چند جمله بیان کرده می‌گوید: “روزی که زلزله رستاخیز را مشاهده کنید آن چنان وحشت سر تا پای همه را فرا می‌گیرد که مادران شیرده از کودک شیرخوارشان غافل می‌شوند” (یَوْمَ تَرَوْنَهٰا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّٰا أَرْضَعَتْ). 
“و هر بارداری (در آن صحنه باشد) چنین خود را سقط می‌کند” (وَ تَضَعُ کُلُّ ذٰاتِ حَمْلٍ حَمْلَهٰا). 
سومین بازتاب اینکه”مردم را به صورت مستان می‌بینی، در حالی که مست نیستند! ” (وَ تَرَی النّٰاسَ سُکٰاریٰ وَ مٰا هُمْ بِسُکٰاریٰ). 
“ولی عذاب خدا شدید است”که این چنین هول و وحشت به دلها افکنده و انسانها را از خود بی خود ساخته است (وَ لٰکِنَّ عَذٰابَ اللّٰهِ شَدِیدٌ).
#تذکار_وحی
? نویسنده: محمد جواد علی محمدی ?
?( مؤسسه پژوهشی معالم )?
⭕️ منبع : تفسیر نمونه، جلد ۱۴، ص ۷ و ۸?
زیر نظر حوزه علمیه بقیة الله عج
تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته 
▪️ پیام رسان ایتا و تلگرام: 
 ♦️ @maalemqom ♦️
 ▪️ پیام رسان واتساپ:  https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.