حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
خوردن و آشامیدن و روزه داری!

⭕️ خوردن و یا آشامیدنی روزه را باطل میکند که همه این شرایط را داشته باشد:
1- عمدی باشد.
2- خوردنی چیزی بیرون از دهان باشد.
3- از حلق رد شود.
4- عرفا خوردن یا آشامیدن صدق کند.

? مرز حلق کجاست؟
✅ حرف خ را تکرار کنید، مرز حلق آنجاست!


✅ بنا بر این:

1️⃣ خوردن عمدی روزه را باطل میکند، حتی چیزهای غیر معمول مثل خاک، ولی خوردن سهوی یا از سر فراموشی روزه را باطل نمی کند، و نعمت غیر مترقبه است.

2️⃣  چیزی که از بیرون دهان نباشد روزه را باطل نمیکند، هرچند – با عرض معذرت! – مثل اخلاط سر یا سینه باشد یا مثلا بخاطر دیدن غذایی بزاق زیادی در دهانش ترشح شده باشد.
البته اگر – کماکان با عرض معذرت – با آروغ غذایی به گلو یا دهان روزه دار برگردد باید آن را بیرون بریزد و اگر سهوا فرو رود روزه اش صحیح است.
این مسئله یک استثنا دارد و آن حالتیست که انسان بخاطر تشنگی یا خنک شدن آب مضمضه کند، در این صورت اگر به اشتباه آب فرو رود باید روزه را قضا کند بعدا.

3️⃣ مزه کردن غذا، جویدن غذا برای بچه، مضمضه کردن آب در دهان و خلاصه هرچه فقط در دهان باشد و از حلق رد نشود روزه را باطل نمیکند، طبیعتا در این موارد نمیتواند غذا را قورت بدهد و اگر بخواهد آب دهانش را قورت دهد قبلش باید اینها را از دهانش خارج کرده باشد.
البته اگر سهوی مقداری از غذا را خورد روزه اش باطل نمیشود، ولی اگر از اول بداند دچار این اشتباه میشود و این کار را بکند طبیعتا حکم روزه خوار عمدی را دارد که قضا و کفاره دارد!

4️⃣ غذایی که لای دندانها باقی مانده مادامی که سرجایش هست مشکلی با روزه ندارد، ولی اگر از لای دندانها جدا شد نمیشود آن را قورت بدهد.

5️⃣ آمپول و سرم زدن، خوردن غذا نیست، بنابر این آمپول و سرم زدن حتی اگر تقویت کننده یا مغذی یا مانند آن باشد روزه را باطل نمیکند.
همچنین است حکم ریختن دارو در چشم یا گوش، حتی اگر مزه آن را در حلق حس کند. ولی خب اگر از این راه خواست آب به حلق برساند، روزه اش هم باطل میشود علاوه بر سختی ای که کشیده است.

6️⃣ این مسئله قدری ناخوشایند ولی پر ابتلاست: اگر قدری آب دهان از دهان خارج شود، مثلا لبش را با آن خیس کند، آیا میتواند دوباره آن آب را بخورد؟ بصورت کلی این آب چون از دهان خارج شده، خوردنی خارجی حساب میشود، ولی اگر مقدار آن آنقدر کم باشد که عرفا بگویند در آب دهان از بین رفته مشکلی برای روزه ایجاد نمیشود.


تذکر‼️
این مسائل بر اساس فتاوای آیة الله سیستانی است و در برخی مسائل – مثل مسئله آمپول و سرم و مقدار خیلی کم خوردنی – نظر دیگر فقها متفاوت است.

#احکام #روزه #ماه_مبارک_رمضان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.