حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2534×
حج و عمره
««آیات»»
1. أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ‌يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ‌يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي‌ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّه شَدِيدُ الْعِقابِ(بقره: 196)».
و همه اعمال حج و عمره را برای خدا به پایان رسانید، و اگر ترس و منعی پیش آید قربانی کنید به آنچه مقدور و میسر است، و سر متراشید تا آن گاه که قربانی شما به محل ذبح برسد. و هر کس بیمار باشد یا سردرد بر او عارض شود (سر بتراشد و) از آن فدا دهد به روزه داشتن یا صدقه دادن یا کشتن گوسفند، و پس از آنکه ترس و منع بر طرف شود هر کس از عمره تمتّع به حج باز آید هر چه میسر و مقدور است قربانی کند و هر کس به قربانی تمکّن نیافت سه روز در ایام حجّ روزه بدارد و هفت روز هنگام مراجعت، که ده روز تمام شود. این عمل بر آن کس است که اهل شهر مکّه نباشد. (به این احکام عمل کنید) و از نافرمانی خدا پروا کنید و بدانید که عذاب خدا سخت است.
««روایات»»
1. اهمیت حج
قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
علی(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
(بحارالانوار ج 96 16)
2. حج و توجه بسوی خدا
عن ابی جعفر الباقر علیه السلام فی قول الله تبارک و تعالی: «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین »، قال: حجوا الی الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین » فرموده است: منظور از فرار بسوی خدا آن است که آهنگ حج کنید.
(معانی الاخبار ص 222 )
«امام خمینی»»
حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در این زمینه می فرمایند:” حجاج محترم ایران و زائران حرمین شریفین بدانند که آنها از کشوری که برای اهداف اسلامی و بیرون راندن ستمگران از کشور عزیز خویش [قیام کرده است‏] به سوی خانه خدا و حرم شریف رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم – و قبور معظّم و فرزندان پیامبر- علیهم صلوات الله – می‏روند، تحت مراقبت برادران اسلامی سراسر جهان هستند؛…”(صحیفه امام؛ ج 18، ص 96)
«امام خامنه ای»»
خیلی خوش آمدید برادران و خواهران عزیز، دست‌اندرکاران حج که یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مسئولیّتها را شما برادران و خواهران به‌عهده دارید و آن عبارت است از تمهید(۲) حج -این واجب بی‌همتا و بی‌نظیر اسلامی- برای مردم مسلمان و مؤمن‌مان. همچنین تشکّر میکنیم از زحمات برادران مسئول، خواهران مسئول -همان‌طور که جناب آقای قاضی‌عسکر و همچنین رئیس محترم سازمان بیان کردند- که تمهیداتی برای بهتر شدن تشرّف به حج، برای مؤمنین تدارک دیدند. درست هم همین است؛ روز به روز باید کارها را بهتر و آسان‌تر به سمت اهداف والای حج قرار داد؛ باید کار کرد. هرکدام از شما برادران و خواهران هم که مسئولیّتی دارید، نقشی دارید، سعی کنید نقش خود را به بهترین وجه، با انگیزه‌ی کافی، با وقت‌گذاری، با دلسوزی انجام بدهید؛ مجموعه‌ی این تلاشها محصول شیرینی خواهد داد که آن عبارت است از تحقّق حجّ مطلوب برای مردم.
««داستان »»
ذوالنّون مصری می‌گوید: طواف کعبه می‌کردم، ناگهان دیدم نوری طالع شد و به آسمان رفت. بعد از طواف درباره آن نور متفکّر بودم. ناگاه صدای حزینی شنیدم، متوجّه شدم دیدم بانویی از پرده‌های کعبه گرفته و می‌گوید:
أنت تدری یا حبیبی‌یا حبیبی أنت تدری
و نحوا الجسم والدمع یبوحان بسرّی
یا حبیبی قد کتمت‌الحب حتّی ضاق صدری
از کوی حیات تا در مرگ‌جز نیم نفس مسافتی نیست
این طرفه که اندرین مسافت‌گامی ننهی که آفتی نیست
ذوالنون گوید: از این سخنان که شنیدم متشنج شدم، بعد دیدم آن بانو
1- . مصابیح القلوب، ص 91
2- . هدایة السالک، ج 1، ص 157
ص: 205
مناجات می‌کند و به شدّت گریه می‌نماید و می‌گوید: «إلهی وسیّدی بحبّک لی إلّاما غفرت لی»؛ «الها و سرورا! به دوستی تو با من که مرا بیامرز». این سخن او را بزرگ شمردم و گفتم: ای بانو! به این کفایت نمی‌کنی که بگویی «به حق دوستی من خدایا» تا این که می‌گویی «به حقّ دوستی تو با من».
پس جواب داد: دور شو از من ای ذوالنّون! آیا نمی‌دانی که به درستی جماعتی هستند که خداوند آنها را دوست می‌دارد و آنان او را دوست می‌دارند. آیا نشینده‌ای که خداوند می‌فرماید: فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه. سبقت گرفته، محبّت خدا به بندگان قبل از محبّت آنان به خداوند. پس گفتم: تو از کجا دانستی که من ذوالنونم. جواب داد: ای جاهل! قلب‌های جماعتی در میدان اسرار خداوندی جولان می‌کنند، شناختم به تعلیم پروردگار خودم. بعد گفت: نظر کن به عقب خود، وقتی روبرگرداندم ندانستم که آن زن به آسمان عروج کرد یا به زمین فرو رفت و از نظر من غایب شد.(1)
درد عشقی کشیده‌ام که مپرس‌زهر هجری چشیده‌ام که مپرس
گشته‌ام در جهان و آخر کاردلبری برگزیده‌ام که مپرس
آن چنان در هوای خاک درش‌می‌رود آب دیده‌ام که مپرس
«« نتیجه گیری»»
حج و عمره یکی از واجبات مهمی است که خداوند تاکید زیادی بر آن داشته است و هرگاه برای یک مسلمانی استطاعت ایجاد شود واجب است که به حج مشرف شود اما بعضی ها در حال حاضر به راحتی از این مسئله رد میشوند در حالی که انسان های غنی هستند و توان مالی برای رفتن به حج را دارند اما باز هم این واجبه خداوند را انجام نمی دهند و آن را به تاخیر می اندازند در حالیکه مرگ از آنچه که فکر می کنیم به ما نزدیک تر است و تاخیر در این واجب در صورت استطاعت مالی کار خوبی نیست و اگر حج نرفته از دنیا برویم در آن دنیا باید پاسخگو باشیم

««نام پژوهشگر :سید ابوالفضل میرداداشی پایه ششم»»
(موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیه الله عج قم
تحت اشراف حضرت ایت الله ناصری دامت برکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام

@maalemqom
وبسایت

www.mnj.ir

www.maalemqom.ir

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.