?بسمه تعالی?
?بررسی آیات ۸ و ۹ سوره نجم و معنی نزدیک شدن پیامبر به خداوند در معراج و رؤيت خداوند متعال توسط پیامبر(ص) در تفسیر نور، المیزان و نمونه.
? توضیح آیه از منظر تفسیر نمونه:
اولاً برخی معتقد هستند که مراد از نزدیک شدن، نزدیک شدن پیامبر(ص) به حضرت جبرئیل بوده است که این نظریه به دلائل مختلف رد میشود.
در ادامه بیان میشود که منظور از نزدیک شدن،همان نزدیک شدن پیامبر(ص) به خداوند متعال است و کسانی که میگویند منظور نزدیک شدن پیامبر(ص) به جبرئیل است میخواهند بگویند که نزدیک شدن پیامبر(ص) به خداوند متعال بوی تجسم خداوند را می دهد!
در صورتی که میتوان این نزدیک شدن پیامبر اکرم(ص) به خداوند را یک شهود و قرب خاصّ معنوی تفسیر کرد.
مسلّماً خداوند جسم و مکان ندارد اما می توان گفت این شهود،شهود باطنی می باشد،
همانطور که از پیامبر(ص) سوال شد:هَل رايتُ رَبُّک؟
در پاسخ فرمودند:رایته بفوادی!
و مراد از قاب قوسین که در ظاهر به فاصله پیامبر(ص) و خداوند متعال اشاره می کند شدَّت نزدیکی پیامبر(ص) و خداوند متعال می باشد.
?توضیح تفسیر نور:
در جاهلیت هنگامی که دو نفر هم قسم می شدند کمان های خود را کنار هم قرار می دادند و زه آن را می کشیدند و هر دو یک تیر می انداختند،کنایه از اینکه هر دویکی شدند!
اما در این آیه یکی شدن منظور چیست؟
پاسخ در روایت از امام سجّاد(ع) است:
از حضرت پرسیدند:آیا پیامبر در معراج پروردگارش را دید؟!
ایشان فرمودند:آری خدا را به(قلبش) مشاهده کرد و سپس آیه(ما کذب الفواد ما رای) را قرائت فرمودند، امام رضا(ع) در تفسیر این آیه می فرمایند:مراد از رؤیت در آیه دیدن(آیات) الهی است نه ذات خداوند.
?توضیح تفسیر المیزان:
تفسیر المیزان هم متشابه به دو تفسیر نور و نمونه دیدن و قاب قوسین را همان شهود باطنی و شدَّت نزدیک شدن بیان می کند.
#عقائدِ_استاد_ماهری
?طاها دوست محمدی
?تفسیر نمونه،ناصر مکارم شیرازی
?تفسیر نور؛محسن قرائتی
?تفسیر المیزان؛علامه طباطبایی
__________
?موسسه پژوهشی معالم،زیر نظر مدرسه علمیه بقیه الله(عج)
تحت اشراف آیت الله ناصری دامه برکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام:@maalemqom
?پیام رسان واتساپ:https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه