?بسم الله الرحمن الرحیم ?
? ۵ روایت اجتهاد در مقابل نص?
اعتراض به نماز بر يكى از مؤ منين
ابن حجر عسقلانى در جلد چهارم
((الاصابه )) ، شرح حال ابو عطيه مى نويسد:✒️ بغوى و ابو احمد حاكم از طريق اسماعيل بن عياش و طبرانى از طريق ديگر، و هر دو از بحير بن سعد از خالد بن سعدان از ابو عطيه روايت مى كنند كه : در محضر پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله -، مردى وفات يافت ، يكى از اصحاب – يعنى عمر – گفت 😕 يا رسول اللّه ! بر او نماز مخوان !?
پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: آيا كسى او را ديده است كه كار نيكى انجام دهد؟?
مردى گفت : در فلان شب و فلان شب با ما، پاسدارى نمود.
پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – بر وى نماز گزارد و تا قبر، تشييع كرد. سپس از وى تمجيد كرد و فرمود: ((رفقايت گمان مى كنند كه تو اهل دوزخ مى باشى ، ولى من گواهى مى دهم كه تو بهشتى هستى )).
آنگاه به عمر فرمود:? ((تو از اعمال مردم پرسش نمى كنى ، فقط مى خواهى پشت سر آنها غيبت نمايى …)).
و نيز ابن حجر، همين موضوع را در شرح حال ((ابومنذر)) روايت مى كند كه پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – بر سر قبر او سه بار آفرين گفت . و طبرانى از عبداللّه بن نافع از هشام بن سعد نقل كرده است كه گفت : مردى نزد پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – آمد و گفت : يا رسول اللّه ! فلانى مُرد، تشريف بياوريد بر او نماز بگزاريد.
عمر گفت : او مردى ناپاك بود، نماز بر او مخوان !
آن مرد گفت : يا رسول اللّه ! در آن شبى كه به صبح آورديد و عده اى پاسدارى مى كردند، اين مرد هم در ميان آنها بود.
پيغمبر اكرم – صلّى اللّه عليه وآله – برخاست ، من هم دنبال حضرت رفتم تا كنار قبر وى آمد و نشست و چون كار دفن او به انجام رسيد، سه بار به وى آفرين گفت . سپس فرمود: مردم او را به بدى ياد مى كنند، ولى من او را به نيكى ياد مى كنم .
عمر گفت : ?ولى او اهل اين حرفها نبود!
پيغمبر – صلّى اللّه عليه وآله – فرمود: اى عمر! دست بردار! هر كس در راه خدا جهاد كند، بهشت بر او واجب مى شود.
ابن حجر مى گويد: ابو موسى در ذيل اين حديث گفته است : متن اين روايت در حديث ابو عطيه گذشت . حديث ابو منذر را ابو داوود در كتاب ((المراسيل )) از احمد بن منيع از حماد بن خالد مانند روايت عبداللّه نافع ، نقل كرده است . ابو احمد آن را در ((الكنى )) ذكر نكرده است . اما حديث ابو عطيه گذشت . چنانكه ابو موسى در شرح حال او ذكر كرد، حاكم ابو احمد هم آن را روايت كرده و مى گويد: از اينجا استفاده مى كنيم كه وى صحابى بوده است . البته مصدر دو حديث ، مختلف است ، ولى سياق هر دو متن ، متقارب مى باشد. (پايان گفتار ابن حجر در شرح حال ابو منذر در الاصابه ).
منبع.
اجتهاد در مقابل نصّ (ترجمه فارسي كتاب النص و الاجتهاد)فصل دوم : اجتهادات عمر و اتباع وي در مقابل نصّ صريح قرآن و سنّت نبوي (ص )
https://www.valiasr-aj.com/lib/almorajeat_farsi/html/mogha008.htm#link51
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍️علیرضا منصوریه
?????????
?موسسه پژوهشی معالم زیر نظر حوزه علمیه بقیهالله (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) قم
☑️ تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
?پیام رسانهای ایتا و تلگرام
?@maalemqom
?پیام رسان واتس آپ
?https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
ثبت دیدگاه